Saturday 19 May 2012

Dirgahayu Bahasaku

Assalamualaikum wbkt...


Hari ini saya sempat menghadiri majlis di atas (panjang sangat nak tulis daaa...). Program seperti ini memang setiap tahun diadakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Sebenarnya kan saya pergi bertiga, Kak Monie dan Nora. Seronoklah dapat tengok pelajar-pelajar Thailand dari Universiti Thammasat dan Universiti Chulalongkorn buat pelbagai persembahan. Ada yang bersajak, menari tarian tradisional, berzanji, koir dan menyanyi lagu Dato; Siti Nurhaliza lagi! Suara pun merdu je dengar... dan ada peminat bagi bunga tau... Kostum pun cantik-cantik, dan warna-warni.


Bukan senang mereka ni nak menyanyi dan bersajak dalam bahasa Melayu, tapi sebab semangat mereka untuk belajar berbahasa Melayu tu sangat kuat, akhirnya mereka berjaya walaupun lenggok loghat tu masih ada... maklumlah, orang Thailand bercakap ada nadanya sendiri.. tapi sedap juga didengar, walaupun sesekali kedengaran agak lucu.

Bersajak

Joget Dikir Puteri

Ewaahhh

Lagu Wanita (Siti Nurhaliza)


Berzanji/Bernasyid

Gelang Si Paku Gelang

Pasangan Pengacara

Pelajar Terbaik

Inilah senario yang berlaku, sepatutnya, kita sebagai warga Malaysia berbangga berbahasa Melayu, jangan perlekehkan bahasa ibunda kita yang tersohor dan gemilang sejak zaman Kesultanan Melayu Melaka sehingga diangkat menjadi bahasa lingua franca. Orang asing sibuk mempelajari bahasa Melayu dan bila bertutur dalam bahasa Melayu, lebih baik daripada mereka yang asalnya memang Melayu! Bahasa jati diri negara... Dirgahayu Bahasaku!

Gambar ni pula... barisan wanita tercantik (perasan!)...hhehehehh...



2 comments:

  1. sebenarnya kan apa? ahhahah....

    ReplyDelete
  2. Diana... nok sambung citer la tu... save dulu...hahahahh... suspen jer..

    ReplyDelete

Yuuhuuuu... ciku cak!

Assalamualaikum sayang-sayang....!!!!  Apa kabor semua? Mak aaiiii... dah nak dekat setahun baru sempat menjengah rumah. Hahahahh... Mema...