Thursday 24 March 2016

Cendawan sisir @ kulat sisir sekilo RM75!!

Tadaaa.. dekat waktu makan tengah hari dah ni.. tapi sebab puasa, kita sembang-sembang lagi nak? hehehehh... Sebenarnya dah lama saya nak cerita pasal cendawan sisir atau oghe Klate sebut kulak sisir... saya suka sangat makan ni. Tapi sejak duduk di KL ni susah bebenor teman nak jumpa. Kat pasar tani je yang ada. Tiga minggu yang lalu saya ke pasar tani Pantai Dalam. Ternampak orang jual cendawan sisir ni... tapi punyalah terkejut tengok harga yang terpampang... RM75 SEKILO! Mak aiii... betul ke? Adalah seorang kakak pun macam tak percaya. Cantik cendawan tu. Kata si penjual... mahal kak sebab susah nak dapat ni... kalau tak silap saya cendawan ni hanya ada di batang pokok getah di kampung-kampung je. Mana nak jumpa pokok getah di KL ni. Patutlah mahal! Segala kos minyak, upah orang nak masuk kampung kutip cendawan ni pun dah berapa. Tapi sebab nak makan sangat, saya beli la RM10. Di pasar tamu Sabah ada juga ni, tapi murah je. Kalau mak mertua saya nak datang KL, mesti dia tanya saya nak tak cendawan ni. Saya apa lagi suruh beli banyaklah. Iyelah, kat Sabah senang dapat. Murah pulak tu... Jom layan sayur mahal nih!

Goreng bersama-sama telur

cendawan sisir (rendam dan cuci bersih)
telur 1 biji
1 biji bawang besar (holland)
1 biji bawang merah
1 biji bawang putih
cili padi (ikut suka)
lada besar (hijau/merah)
garam

*tumis bawang besar, bawang merah, bawang putih, cili padi dan lada besar. Pecahkan telur dan kacau macam nak buat telur hancur. Masukkan sedikit air dan garam, akhir sekali cendawan. Goreng dan kacau agak lama untuk melembutkan cendawan. Siap.
 

Close up sikit


2 comments:

  1. kak...kalau masak lemak ala cili api..sedap gak kak..makan pedas2..walahh...peberet saya gak ni kak..org Jawa panggil 'jamur'...hehe...

    ReplyDelete
  2. Kita ada jual kulat sisir ni.. basah RM 50 sekilo.. nak boleh call 0195834162 tidak termasuk pos. Tq

    ReplyDelete

Yuuhuuuu... ciku cak!

Assalamualaikum sayang-sayang....!!!!  Apa kabor semua? Mak aaiiii... dah nak dekat setahun baru sempat menjengah rumah. Hahahahh... Mema...