Sunday 15 July 2012

Aktifkan Syurga Hati

Sebenarnya, entri kali ini saya petik sebahagiannya daripada artikel dalam Majalah Solusi Isu No. 45. Saya rasa menarik dan ingin saya kongsikan bersama-sama. Judul artikel yang ditulis oleh Ustaz Umar Muhammad Noor ialah "Ada Syurga dalam Hati". Menarik bukan? Berikut antara petikan artikel tersebut:

"Ibn Taimiyah berbincang tentang "syurga dunia", yakni sebuah taman kebahagiaan yang terdapat dalam hati. Menurut beliau, setiap daripada kita boleh memiliki syurga tersebut dan tiada apa atau siapa pun yang boleh merebutnya daripada kita kerana kebahagiaan bukan terletak pada jasad atau tubuh, tetapi tertanam dalam hati. Kebahagiaan berkait rapat dengan persepsi kita tentang kehidupan. Ia banyak dibentuk oleh cara kita melihat diri dan alam, serta hubungan kedua-duanya dengan Allah SWT. Sesiapa yang mengenal hakikat dirinya yang sangat lemah dan meyakini Allah dengan pelbagai sifat-Nya Yang Maha Sempurna, lalu berserah diri kepada aturan Ilahi, maka dia akan hidup dalam kebahagiaan"

Ihsan : Google


"... Sebenarnya, syurga dalam hati ini boleh direalisasikan dengan pelbagai cara. Salah satu caranya adalah dengan menyelaraskan kehendak kita dengan kehendak Allah SWT. Berserahlah kepada ketentuan Allah kerana kebahagiaan dan kedamaian pasti berputik dalam hati. Punca kesusahan hati adalah percanggahan kehendak kita dengan kehendak Allah. Kita menghendaki sesuatu, tetapi Allah menghendaki sesuatu yang lain. Setiap yang berlaku tentulah dengan kehendak Allah, bukannya perkara yang kita kehendaki. Ketahuilah, Allah Maha Berkuasa, manakala kita hanya hamba yang lemah dan hina...".

Benar, setiap yang berlaku ada yang tersurat dan tersirat. Kita hanya mampu merancang tapi Allah Yang Berkuasa yang menentukan. Oleh itu, yakinlah akan ketentuan Allah dan berserah diri hanya kepada-Nya. Insya-Allah, akan ada syurga dalam hati dan kebahagiaan itu akan menjadi milik kita, dengan izin dari-Nya. Amin Ya Rabb.

4 comments:

  1. Terima kasih atas perkongsiaan yang cukup bermanfaat!!

    ReplyDelete
  2. Sama-sama :)
    Terima kasih juga kerana sudi membaca...

    ReplyDelete
  3. Aida, sama-sama... sharing is caring...

    ReplyDelete

Yuuhuuuu... ciku cak!

Assalamualaikum sayang-sayang....!!!!  Apa kabor semua? Mak aaiiii... dah nak dekat setahun baru sempat menjengah rumah. Hahahahh... Mema...