Saturday 21 July 2012

Hakim Belajar Puasa

Assalamualaikum wbkt...

Alhamdulillah, selamat sudah kita berpuasa untuk hari pertama ini. Saya nak berkongsi satu cerita pengalaman pertama Hakim berpuasa. Maklumlah dia baru berumur 5 tahun. Saya teruja bila sehari sebelum puasa, dia cakap, Teacher suruh puasa kat rumah. Ok la, saya bercerita pada dia apa itu puasa dan ganjaran pahala yang kita dapat bila berpuasa. Antaranya:
1. Allah dan Nabi Muhammad sayang kat kita.
2. Kita dapat pahala. Dia tanya balik, pahala tu apa? Saya jawab, hadiah yang akan Allah bagi pada kita.
3. Dapat raya dan pakai baju Melayu yang baru beli.
4. Kita dapat masuk syurga. Dia jawab, dalam syurga ada mainan tak? Aduii... nak tergelak. Saya jawab, dalam syurga, semua mainan ada... Ben 10, Transformers, Spiderman, Angry Birds, lumba kereta dan banyak lagi... semuanya ada! Dan nampak reaksi dia, sangat teruja!
5. Mami akan belikan basikal. Siap pesan lagi, dia tak nak basikal budak-budak. Nak yang besar. Layan je...
6. Nanti dalam syurga dapat jumpa dengan Tok Ma, Tok Abah, Tok Chek... :(


Itulah antara bual bicara saya dengan Hakim sebelum tidur. Jadi, dia pun setujulah nak puasa. Lagipun Teacher kat sekolah memang dah maklumkan yang mereka akan berlatih berpuasa mengikut umur. Pelajar umur 4 tahun, akan puasa selama 1 - 2 jam sehari, umur 5 tahun 2 - 4 jam dan seterusnya pelajar yang 'besar' sikit, akan lamalah tempoh puasanya.
Sebelum tidur, dah diajarkan niat puasa dan saya akan kejutkan dia untuk sahur pula. Tapi, bila tiba masanya, tak bangun pun... sebab mengantuk sangat agaknya, main game sampai lewat malam. Pagi esoknya, pukul 9.00 pagi baru bangun. Tapi, alhamdulillah dia tak minta buatkan susu seperti biasa. Agaknya dia ingat kot yang dia puasa. Saya dan suami tunggu juga takut-takut dia lapar. Dan lebih kurang pukul 12.15 tengah hari, dia cakap lapar... Saya cakap, Hakim kan puasa, malam baru boleh makan.. Tapi, dia merengek juga nak makan. Diambilnya dua biji kurma dan saya buatkan milo untuk dia. Tapi, bagi saya Hakim dapat puasa setengah hari pun alhamdulillah... sekurang-kurangnya dia tahu apa itu puasa... dan insya-Allah saya dan suami akan cuba melatihnya berpuasa penuh... Semoga Allah SWT permudahkan dan membantu kami sekeluarga... Amin.

Alahai anak bujang...

3 comments:

  1. setengah hari sebagai permulaan pun dah bagus awak...anak buah saya yg kecik tu pun puasa setengah hari masa hari pertama tapi alhamdulillah hari kedua dia puasa penuh.
    hari ni tak taulah. papa dia pesan cakap dengan teacher ayoi puasa tau kalau tak nanti teacher bagi makan. dia kata dia tak nak cakap. kalau teacher bagi dia makan je lah. bukan dia tak nak puasa tapi dah teacher bagi makan. hehehehheheheee...kelakar lah dia. nasib baik baru 5 tahun.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, suatu kejayaan besar buat hero kecil ni! Makin hensem nampaknya dia!!

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah, dapat setengah hari pun dh sangat2 okey utk budak 4 tahun, k.sue. Cuba ingat kita dulu, umur berapa puasa penuh? saya? heheheh, darjah 6 pun belum tentu penuh..;-)

    ReplyDelete

Yuuhuuuu... ciku cak!

Assalamualaikum sayang-sayang....!!!!  Apa kabor semua? Mak aaiiii... dah nak dekat setahun baru sempat menjengah rumah. Hahahahh... Mema...